1. איך הגעתם לקפריסין, מה גרם לכם להתאהב דווקא בקפריסין ודווקא בפאפוס? הרי טיילתם בכל העולם?

    אליס
    : נכון שטיילנו בכל העולם אבל תמיד הייתה לנו פינה חמה לקפריסין. לאורך השנים הגענו מספר פעמים לקפריסין ותמיד התאהבנו מחדש בנופים, באוכל ובתרבות המקומית. בשנים האחרונות הגענו עם המשפחה לאזור פאפוס, במערב האי, ושכרנו כמה פעמים וילות לחופשה משפחתית מושלמת. הקירבה לארץ, סה”כ 45 דקות טיסה, יוצרת אפשרות ייחודית להטיס את המשפחה כולה לחופשה מגבשת בחו”ל, לבלות חופשה משפחתית מדהימה יחד, ובמחירים הגיוניים.

  2. למה נדל”ן ונכסים מניבים? שניכם מגיעים מעולמות אחרים לגמרי – מה משך אתכם לתחום התיירות וההשקעות?

    נעם
    : אני מדען במקור עם מומחיות בגנטיקה מולקולרית. בעשרים השנים האחרונות עסקתי בפיתוח תרופות ובעשר השנים האחרונות הקמתי חברת ביוטכנולוגיה ונהלתי אותה. במקביל, אליס היתה סמנכ”ל שיווק ומכירות בחברה ישראלית, כך שאנחנו בהחלט מגיעים מעולמות תוכן שונים לחלוטין ממה שאנחנו עושים היום. חיפשנו את השינוי והעניין החדש. למה דווקא נדל”ן מניב? תחום הנדל”ן המניב הוא תחום מוכר לנו מהארץ. במשך עשר שנים ערך הנדל”ן שלנו בארץ כמעט הכפיל את עצמו שזה נפלא כשלעצמו אך מה מבחינת תשואה שנתית הייתה ירידה משמעותית בתשואה השנתית. מתשואה של מעל ל 5% בשנה, ירדנו עם השנים לתשואה של 3% בשנה וזה הביא אותנו לחפש אלטרנטיבות לתשואות טובות יותר מחוץ לישראל . בחנו וחקרנו  ארצות שונות וכשקפריסין עלתה על הפרק, הבנו שזו האלטרנטיבה הטובה ביותר עבורנו, ממש מעבר לפינה עם  תשואה הרבה יותר גבוהה על הנכסים שלנו.

  3. מתי היה הרגע שהבנתם שזה מה שאתם הולכים לעשות?

    נעם: זו לא היתה החלטה רגעית אלא תהליך מחשבתי שלקח כמה חודשים. בהתחלה החלטנו לקחת חופשה ארוכה במזרח הרחוק. שכרנו וילה לחצי שנה בפוקט, תאילנד, ובמהלך החופשה בתאילנד התחלנו לחשוב מה אנחנו רוצים לעשות בעשרים השנים הבאות. ההחלטה הראשונה היתה שאנחנו לא רוצים לחזור לקריירות שלנו אלא לעשות שינוי דרסטי, ומשם התחלנו תהליך של אלימינציה לארצות ולאפשרויות השקעה שונות עד שהגענו לנדל”ן מניב בקפריסין. ברגע שהרעיון הזה עלה היה ברור לשנינו שזה הפתרון הטוב ביותר בשבילנו כי הוא משלב את האהבה שלנו לאי, תשואה גבוהה וקירבה לארץ ולמשפחה.

  1. מאיפה האומץ לעזוב הכל באמצע החיים ולשנות כיוון (תרתי משמע)?

    אליס: שנינו אוהבים שינויים ולא פוחדים לקחת סיכונים מחושבים. לשנינו היתה קרירה מצליחה ועבודה שאהבנו וגם הרווחנו משכורות מאד יפות, אבל אחרי עשורים של התמקדות בקריירה בעצם הרגשנו שמיצינו את החוויה וזה הזמן לנסות משהו אחר, משהו שיהיה חדש לגמרי וגם יתן פיתרון אישי ארוך טווח אפילו לתקופת הזיקנה. מבחינת המעבר למדינה אחרת: זו לא הפעם הראשונה שאנחנו גרים בחו”ל. גרנו חמש שנים בארה”ב כשנעם עשה שם פוסט-דוקטורט, כך שהמעבר למדינה אחרת לא חדש לנו. מבחינת התיזמון, נוצרה פעם ראשונה הזדמנות לעזוב הכל כי הילדים בעצם יצאו מהבית לא היתה לנו אחריות יום יומית על הורים או על ילדים קטנים.

  1. איך הגיבה המשפחה להחלטה?

    אליס: כדרך הטבע, אנשים שונים הגיבו בצורה שונה. חלק פירגנו מיידית ולחלק לקח יותר זמן לצאת מההלם. בסופו של דבר אני חושבת שכולם במשפחה מבינים שזה משהו שרצינו לנסות והם מתחילים לקבל את המציאות החדשה ואת היתרונות שהיא מציעה לנו וגם להם, כך שהם מגיעים לבקר בכל הזדמנות.

  1. למה יכול לצפות אדם שמעוניין להשקיע בקפריסין? איך נראה התהליך שאתם עושים עם משקיעים?

    נעם: האמת שהתהליך מאד פשוט. אנחנו מתחילים בשיחות ראשוניות עם המשקיע כדי להבין מה המטרה של ההשקעה, למשל, האם מדובר על נכס שישמש את המשקיע לחופשות משפחתיות או שהנכס  הנו להשקעה בלבד, וכמובן להבין מה התקציב. בשלב הבא אנחנו מלווים את המשקיע בזמן ביקור בקפריסין ומציגים בפניו נכסים שיכולים להתאים לצרכיו. ברגע שיש החלטה על נכס מסויים ומגיעים להסכמות עם המוכר, מעבירים הפקדה של בערך 3000 יורו כדי להוריד את הנכס מהשוק. בשלב הזה העו”ד של המשקיע (אנחנו יכולים להמליץ על כמה משרדי עו”ד מעולים באזור) יבדוק את הנכס מבחינה חוקית כדי להבטיח למשל שהנכס נקי מכל שיעבוד ואם הכל בסדר הם יתחילו לקדם חוזה מכירה מול עו”הד של המוכר. לאחר חתימת הסכם המכירה נהוג להעביר 20-30 אחוז מהתשלום על הנכס ואת השאר מעבירים במועד העברת הנכס על שם המשקיע בטאבו הקפריסאי. קפריסין היא מדינה ארופאית וכל התהליך מאד ברור וסדור. לגבי לוחות זמנים, התהליך מרגע ההחלטה על נכס ועד ההעברה על שם המשקיע אורך בערך  בין חודש לשלושה חודשים.

    לסיכום: שיחה מקדימה – נסיעה לקפריסין- סיור- החלטה-פיקדון- תשלום-רישום בטאבו הקפריסאי –   כל התהליך הזה לוקח חודש עד שלושה. תלוי גם במהירות התגובה של המשקיע, כמובן.

  1. מה התשואה המשוערת על נכסים מניבים בקפריסין?

    נעם: התשואה כמובן תלויה בנכס עצמו ובצורת השימוש בו אבל בגדול ניתן לצפות לתשואה נטו של 5-8 אחוז נטו שזה יותר מכפול מהתשואה שכרגע ניתן לקבל בארץ. נקודה מעניינת היא שכיום באזור פאפוס יש חוסר בנכסים להשכרה לטווח ארוך (שנה לפחות) ולכן גם עלייה משמעותית בשכר הדירה לטווח ארוך. לפיכך,  במקרים בהם המשקיע לא מתכנן להשתמש בעצמו בנכס, אנחנו ממליצים למשקיעים ישראלים ללכת על השכרה לטווח ארוך שהיא פשוטה יותר לניהול מרחוק.

  1. מה מינימום ההשקעה שניתן להתחיל איתה?

    אליס:  השקעה יכולה להתחיל מ 75 אלף יורו ומעלה. מה שחשוב להבין זה שבמחיר דירת 3-4 חדרים בארץ ניתן לרכוש וילה עם בריכה פרטית בפאפוס. זה מה שאנחנו עשינו. התשואות כמובן מצויינות לעומת התשואות בארץ. אין בכלל עוררין

  1. איך מתמודדים עם הנושא החשבונאי (מיסוי בקפריסין ובישראל למי שקונה נכס מניב אך לא עובר לגור בקפריסין)?

    נעם: הממשלה הקפריסאית מעודדת כניסת כסף זר ולכן מתירה בקלות רכישת נכסים על ידי זרים. בקפריסין משלמים מס על הכנסה שמעל 19,500 יורו בשנה, כך שההנחה היא שמשקיע ישראלי ממוצע לא יהיה צריך לשלם מס בקפריסין כלל. לגבי תשלום מס בישראל, לכל משקיע יש נתונים אישיים  אחרים ולכן אנחנו ממליצים למשקיע לברר עם יועץ המס שלו, אבל בעיקרון יש אפשרות לשלם בישראל מס של 15% על השכרת נכסים בחו”ל עם אפשרות של הפחתת פחת מאד משמעותי על הנכס.